Прочетен: 4802 Коментари: 21 Гласове:
Последна промяна: 10.07.2007 09:40
Съвсем нормално е човек да не е чел някаква книга, на Орхан Памук, да кажем. Или на Умберто Еко. Или на Чехов, ако щете. В това море от литература никога няма да смогнем.
Някак ненормално е обаче да не си чел Дан Браун.
Е, аз не съм го чел. По ред причини, но не те са важните.
Аз ЗНАМ, че Дан Браун съществува. Знам и какво е написал. Но още ЗНАМ, че Орхан Памук взе нобелова награда за литература, че Дан Браун за това може само да мечтае и зверски много е преписвал от Еко (откъде знам, ще ме попитате, след като не съм го чел - ами във филма за шифъра на Леонардо все едно препрочитах избрани фрагменти от "Махалото на Фуко").
Проблемът в случая обаче съвсем не е кой какво знае и какво е чел. Проблемът е много по-огромен и е пряк резултат от обвързаността на литературния живот със съвсем други области на живота. И в историческото наследство, разбира се (Дюркейм казваше, че без история нищо не става в опитите за подреждане на света и май си е прав). И примерът с образованието е показателен.
Един старобългарски надпис: "Страшни времена настанаха - всеки пише, никой не чете". И сега е така. Повечето хора, особено младите като нас, с години не са хващали книга, а тези, които са го правили, обикновено се задоволяват с блудкаво-сантиментален роман - представител на "колпортажната" (нова дума!) литература - с неособено изискан вкус. А лично според мен четенето на стойностни книги е от голямо значение за развиване на въображението. А то е необходимо, за да не стигнем дотам, че например всяка крайбрежна улица да се казва..."Крайбрежна"; за да не публикуват някои хора блогове от рода на "Жие какжо мислите за живота" или "Не ви ли кефи този и този сериал"); за да не им се сърдят други хора; за да можем поне да си структурираме мислите - най-малкото заради тези неща си струва да се чете книжка.
Лошото на социализЪма не беше самата идея за равенство, дори не и фактът, че некои хора се възползваха от равенството, за да създадат неравенство, а това, че възпита едно усещане у хората от по-старото поколение, как държавата ще се погрижи за всичко. И когато те трябваше да се грижат сами за себе си, не успяха. И се разсърдиха. И затова сега за всяко нещо обвиняват държавата. И пак старата особена форма на шизофрения, за която често съм говорил - стане ли дума да се защитава честта на държавата (на музикално, историческо и прочее ниво) всичко е юруш на маслините, а когато нещо в тази страна не сработи, което става изключително често - дай да плюем по държавата, щото е по-лесно, вместо да седнем и да видим чий задник трябва да сритаме, за да си свърши работата...
Отплеснах се...
Шестиците по български на изпитите за гимназиите тази година са много повече, двойките по-малко, тупат се в гърдите от МОН. А това не е, защото децата са по-умни. Дори напротив - според мен положението аха и ще бъде съвсем изтървано, като гледам какво пишат петокласниците... Тестовете обаче се оказаха по-лесни за децата. В това нямаше да има нищо лошо, ако не бяха оакали системата за оценяване така, че за да имаш двойка, трябва да си с коефициент на интелигентност на микс между неособено схватлива медуза и изключително тъпа кокошка - е и такива имаше... Добре - децата не искат да зубрят - така е. Децата искат да им бъде интересно. Ами направете го такова, но не подхранвайте илюзията, че за една година нещата ще се оправят и образованието ще процъфтява. Нашето образование има нужда от ТОТАЛНА промяна. И едната стъпка към тази промяна е да се покаже на децата, че и в книгите има нещо полезно - и то по такъв начин, че да им е интересно.
В развитите държави имат страхотни методи за стимулиране на мисленето, даже в последния брой на "Капитал" имаше интервю с един човек, който се е захванал с въвеждането на нов тип обучение по математика, който твърди, че детето запомня само онова, което наистина е разбрало добре. Похвално - да си внесем тогава повече такива методи. Ама скъпо било - а не е ли по-скъпо след години да се редим пак на опашки с купонна система, защото ни управляват неподготвените хора? И министърът на културата да пише "Збогом...", а после да се оправдава, че бил разстроен. Разстроен грънци - и той не е внимавал в час...
И понеже това цяла сага стана, да завърша. Четенето развива самостоятелно мислене. Отделя Човека от Тълпата. "Ако в тълпата Лорда в теб опазиш..." и прочее, каза г-н Киплинг. Кара човек да си отстоява мнението и да търси информация, прави от човека Добре Информиран Гражданин. А дълг на добре информирания гражданин е да не оставя човека от улицата (Шютц го беше написал така) да направлява живота му.
Защото си е негов. И защото иска да живее добре. И спокойно. В повечето случаи.
Полет на въображението или разказ по кар...
За независимостта и въображението на про...
10.07.2007 08:57
Понякога се случва да ме пита аз как предпочитам да си запълвам свободните мигове. И като и дам отговор - с някоя книжка - изпада в страшно учудване. На предложенията ми да пробва и тя ми се отговаря в следните няколко варианта:
`Да не съм болна`, `Ся ще си хабя очите`, `Ще гледам филма, ако има такъв`... и други подобни.
А когато стане дума за знания и тяхната практическа употреба - се чуди как може някой това да го знае, а тя - не. Жилото на изкушението ме е бодвало: `Пише го в дебелите книги..`, но май няма смисъл от излишна жестокост.
Не знам къде са нейните първи седем години, но мога да предположа къде ще са оставащите и Х години - прекарани в бездуховност и заровени в коловоза на живуркането. Което никак не ме радва.
Мнозина са като нея, а мнозинството от подрастващите тичат уверено в тази посока.
Човек трябва да развива ума си с четиво - дали ще е в книжен или електронен вид - вече е въпрос на избор. Нивото на възприятията, на способността за самооценка се повишават и оттам ще е по-полезен не само за себе си, но и за околните.
..дори сега, в чантата ми е един от романите на Ремарк, който е един от любимите ми автори..
чета си го в автобуса...
така, че липсата на време, никога не е оправдание...
Трагичното обаче не е, че някой не знае нещо-лошото е, когато същият не може да проследи логическо разсъждение от едноцифрено число стъпки, понеже не е свикнал с такива дейности в живота:)!
В моето семейство и сред моите приятели се чете много. Сигурно не е лошо да си говориш за Страшен филм 4, но аз предпочитам да снобея и да си говоря за книги ;-)
А за въображението ... знаете.
Въображението е по-важно от знанието.
Айнщайн
За проблемите на образованието няма да пиша- само ще спомена, че докато посоката на развитие на образователната система се определя от хора, които или не са работили в системата, или са излезли от нея преди 15-20 години,докато не започне да се отчита сегашното положение и не се признае фактът, че децата са различни едно от друго(не може да се твърди, че дете, което няма грижи(материални) и дете, което работи , ще имат еднаква мотивация и еднакви постижения)- не може да се очакват резултати.
А четенето способства и за въображението, и за обогатяване на речника, и дори за езиковата култура на четящия(така най-лесно и качествено се усвояват нормите на езика).
:)
10.07.2007 11:29
А за децата - няма лоши ученици, има лоши учители, казваше един мой учител в друго време и на друго място...
Наистина е жалко, че в момента децата предпочитат телевизията, интернет и всякакви други заместители, но нищо не може да се сравни с усещането от прочетаната книга!
По повод на образованието не ми се коментира особено. Работя в държавна институция, която е на пряко подчинение на МОН и всеки ден се срещам с директори на училища. Те самите изпитват разочарование от системата, от нивото, на което е българското образование днес. За мен това говори достатъчно красноречиво кое как се прави в тази сфера. Наистина има опити, а може би и желание за промяна, но кога ще се случат всички тези хбуави неща, нямам ни най-малка представа. И все пак не ми се иска да бъда песимист-искренно се надявам и вярвам, че един ден децата ще получават наистина стойностно образование и че нещата наистина ще се случват, а не само да се говори за добри намерения и идеи.
10.07.2007 15:03
Аз лично ако не бях открил жанра "фентъзи", който да ми достава удоволствие, не бих чел изобщо нищо.
Аз чета за удоволствие, не за да вдигам нивото на образованието или да оставям нещо за бъдните поколение.
10.07.2007 20:19
- някой от малките дечица гледат книжки само по филмите-как някой се рови в тях-пуфти че не намира това което търси и се чудят толкова ли е тъп тоя че да не погледне в Google и как може да чете нещо от някой починал дъртак като може да гледа порно или да си играе на компютъра
Чел ли си Артър Хейли, примерно? Винаги има (и е имало такива автори) - леко, незатормозяващо четиво за хладните вечери, когато не ти се ще да мислиш за екзистенциализма на Сартр и защо се е скарал с Камю, или сърцераздирателната раздяла на Юнг с Фройд, или ако щеш за разликите в британската и американската школа и дълговечния спор за "ролята на гените" срещу "tabula rasa".
Дан Браун е увлекателен, лесен за възприемане и достъпен. Аз харесвам Ницше, ама ако щеш и с тел да ме вържеш - след малко на терасата ще се зачета не в разборите на Грание за него, а в "Мистерията и благословията да си жена" ;)
И друго имам да кажа, също по темата. Ако си чел "Третата вълна" (на Тофлър) би следвало да си разбрал, че визуалното възприятие (гледането на филми, сърфирането, туризма, ако щеш) настъпва с все по-голяма сила пред отстъплението на теоретичното знание (под формата на книги, разсъждение, философски соарета).
Иначе съм съгласна, с разсъжденията ти, като такива :)
А иначе любимият ми автор е PAULO COELHO ! най-страхотната и гениална книга за мен - "Алхимикът"